A Facebookon ismételten vita folyt arról, hogy megengedett-e mágnessel felszállni a repülőgép fedélzetére. Úgy döntöttem, hogy kipróbálom.
Az indulás előtti napon
Kísérletemhez egyszer használt kétoldalú 300 kg-os mágnest választottam. A mágnes mérete 72 × 27 mm, súlya 1,1 kg:
Fehér fóliába csomagoltam:
A fólia felületén 400 Gauss erősségű mágneses mezőt mértem. A fóliába becsomagolt mágnest a kézipoggyászomba tettem.
Brünn repterén
Ryanairrel repültem Brünnből, Csehországból Londonba, a Stansted repülőtérre. A biztonsági ellenőrzés során egy repülőtéri alkalmazott megállított, mert az érzékelő azt mutatta, hogy “nehézfém” van a bőröndömben. Ki kellett vennem a mágnest és elmagyarázni nekik, miről is van szó.
Kezdetben azt akarták, hogy vegyem ki mágnest a habcsomagolásból, és engedjem át önmagában az érzékelőkészüléken. Megmagyaráztam nekik, hogy ez nem jó ötlet, mivel valószínűleg többé nem tudták volna levenni a készülékről.
Tehát hagyták a mágnest a habcsomagolásban áthaladni az érzékelőkészüléken. Aztán azt mondták, hogy rendben van, és elmehetek.
A repülőgépre várakozva észrevettem ezt a feliratot a mágnes ikonnal:
Visszamentem a biztonsági ellenőrzéshez és megkérdeztem az alkalmazottat, hogy biztosan felvihetem-e a mágnest a repülőgép fedélzetére, mivel a mágnes képe a veszélyes tárgyak között szerepel. A következő választ adta:
“Igen, felviheti magával, a más típusú mágnesek, elektromágnesek felvitele a fedélzetre azonban tilos, tehát egy normál mágnessel nem lesz probléma.”
Így a mágnessel probléma nélkül felszálltam a repülőgépre.
Stansted repülőtér
Az útlevél ellenőrzés után az utolsó akadály várt rám:
Ahogy áthaladtam a mágnessel ezen a fehér-piros érzékelőkészüléken, beindítottam a riasztót, és az ajtó becsukódott mögöttem (furcsa módon nem előttem), így szabadon folytathattam utamat. A zárt ajtók mögött álló embereknek azonban körülbelül 30 másodpercig várniuk kellett. Aztán kikapcsolt a riasztó, kinyílt az ajtó és az emberek folytathatták útjukat.
Mit mondanak a repterek? Mit mond a Ryanair?
A leszállás után úgy döntöttem, hogy megtudakolom, milyen szabályok vonatkoznak a mágnesek szállítására.
A legnagyobb csehországi és szlovákiai repterek internetes oldalain semmit nem írnak arról, hogy tilos- e mágnest felvinni a repülőgép fedélzetére. Ezen repülőterek biztonsági szabályzata a következő oldalakon található: Prága, Ostrava, Brünn, Karlovy Vary, Pardubice, Pozsony, Kassa.
A Ryanair légitársaság szabályai semmit nem írnak a mágnesekről. Úgy döntöttem, hogy online chaten keresztül írok nekik.
A megengedett érték 0,159 A / m, legalább 2,1 méterre a poggyásztól
Az online beszélgetés során megtudtam, hogy a Ryanair a következő feltételekhez köti a mágnesek szállítását:
Minden olyan tárgy, amely 0,159 A / m-nél nagyobb mágneses mezőt generál és a poggyászfelület bármely pontjától 2,1 méterre található, nem felel meg a tárolási követelményeinknek, mivel befolyásolhatja a repülőgép fedélzetén lévő mérőműszereket.
A végén a Ryanair munkatársa azt mondta, hogy a méréssel nem kell foglalkoznom, mert a reptéren ők mérik le, és ha átmegy az ellenőrzésen, akkor felvihetem a mágnest a repülőgépre.
Számításaim szerint a fedélzetre felvitt mágnesem mágneses mezője 1,3 A / m, és 2,1 méter távolságban volt, ami körülbelül nyolcszorosa a megengedett értéknek. Ennek ellenére Brünn repterén megerősítették, hogy a mágnes rendben van, és felengedtek a repülőgépre.
Második kísérlet: Stansted-Ostrava útvonal
Néhány hónapon belül visszatérő járatom volt Londonból Ostravába.
A repülőtéren először megkérdeztem, hogy felvihetek-e mágnest a repülőgépre. Az információs fülkéből elküldtek a Biztonsági Ellenőrző Osztályra, mivel ők bővebb információval szolgálnak az engedélyezett / tiltott tárgyakról.
A Biztonsági Ellenőrző Osztály alkalmazottai még nem találkoztak olyan esettel, hogy valaki mágnest akart volna felvinni a repülőgépre, ezért nem tudtak választ adni. Elküldtek tehát az információs ablakhoz. Amikor azt mondtam nekik, hogy már jártam itt, az alkalmazott felhívta a felettesét. A főnök szintén nem tudott segíteni, ezért a Ryanair információs fülkéjébe küldtek.
A Ryanair fülkében azt mondták, hogy nekik ehhez semmi közük. A biztonsági ellenőrzés a reptér felelőssége, ezért az információs ablakban kell érdeklődnöm. Amikor azt mondtam neki, hogy az információs ablakban már megkérdeztem, felhívta a főnökét. A főnök telefonon azt mondta, hogy felvihetem a mágnest a repülőgépre.
Visszamentem a biztonsági ellenőrzéshez, és probléma nélkül átmentem. Újra magammal vittem a mágnest a repülőgépre:
Megkérdeztem az alkalmazottakat, hogy mérik-e a mágneses mező erősségét. Azt mondták, hogy nincs mágneses mezőt mérő készülékük.
Harmadik kísérlet: Pozsony-Stansted útvonal
Januárban újabb repülés várt rám. Ezúttal egy még erősebb, 500 kg-os mágnest akartam kipróbálni. Először úgy döntöttem, hogy felhívom a pozsonyi repülőtér infóvonalát. Az alkalmazott válasza (nem pontos idézetek) ez volt:
„Nem hiszem, hogy a mágnest fel tudná vinni a repülőgépre, de a biztonság kedvéért megkérdezem a biztonsági főnököt. Várjon egy pillanatot.”
A zene egy percig szólt, aztán az alkalmazott újra megszólalt:
„A biztonsági igazgató szerint a mágnesekre nincsenek korlátozások. De nem vagyok ebben biztos, csak küldjön nekünk e-mailt ugyanezzel a kérdéssel a biztonság kedvéért. ”
Az e-mailt elküldtem. Egy hét múlva visszaírtak:
„A mágnesek a veszélyes tárgyak közé tartoznak, és szállításuk kizárt. Semmilyen poggyászban nem szállíthatók. ”
A válaszom:
“Köszönöm válaszát. Tudná idézni a konkrét szabályt, amely a tilalomról szól? A weboldalaikon megtalálható a tiltott tárgyak listája, és a mágnes nem szerepel közöttük.
Egy héttel ezelőtt felhívtam a +421 2 3303 3353 telefonszámot. Az Ön repülőtéri alkalmazottja ellenőriztette a biztonsági igazgatóval, és azt mondta, hogy a mágnesekre nincs korlátozás. Kétszer magammal vittem a mágnest a Ryanair légitársaság fedélzetére.
Ha a mágneseket kizárják a szállításból, akkor pontosan hogyan szól a korlátozás? Az összes mágnesre vonatkozik a tilalom, még a legkisebbre is? Például a hűtőmágnesekre?
A mobiltelefon tokjai is tartalmaznak kis mágnest. A laptopom merevlemezén szintén található mágnes. Tehát fel sem vihetem a laptopomat?”
Azt írták nekem, hogy a különböző repterek és légitársaságok eltérő szigorúságú szabályokkal rendelkezhetnek, és hogy csak bizonyos mágneseket tiltanak:
“A mágneses anyagok veszélyes anyagként lettek besorolva a légitársaságoknál, de ez az erősségétől és az anyagok mennyiségétől függ.”
Elküldték a mágneses anyag IATA DGR 2019 szerinti meghatározását:
3.9.2.2.1 Mágneses anyagnak számít minden olyan anyag, amelyet csomagolnak és légi szállításra szánnak, és amelynek maximális mágneses mezőjének erőssége elegendő ahhoz, hogy az iránytű 2 foknál nagyobb mértékben térjen el 2,1 m távolságra a csomagolás felületének bármely pontjától. Az iránytű mágneses mezőjét, amely 2 fokos eltérést generál, 0,418 A / m-nek (0,00525 Gauss) kell tekinteni.”
Ez ugyanaz a feltétel, amelyet néhány hónappal ezelőtt küldtek a Ryanair online levelezése során. A pozsonyi repülőtér szerint ez a feltétel az oka annak, hogy miért vihetek fel laptopot a repülőgépre, de horgász mágnest nem:
“A gyenge mágneses mezővel rendelkező kisméretű mágnesek, amelyek az elektromos berendezések részei, messze elmaradnak a megadott értékektől, ezért szinte korlátozás nélkül szállíthatók. A mágneses anyagok szállításának korlátozásai érvényben vannak, különösen a légi járművek navigációjának zavartalan működése érdekében. Ha mágnesei megfelelnek a fenti szabályoknak, akkor szállíthatóak.”
Végül megkérdeztem, hogyan ellenőrzik, hogy a mágnes megfelel- e a szükséges feltételeknek:
“Nincs mód a mágneses mező erősségének megmérésére. A reptéri biztonsági ellenőrzés során mérik?”
Hosszú ideig nem kaptam választ erre az e-mailre. Egy hónap és tíz nap elteltével újra írtam nekik. Kétszer hívtam fel őket. Telefonon mindkét esetben azt mondták, hogy a választ e-mailben megkapom.
A válasz 40 nap után érkezett:
“A biztonsági ellenőrzés során a mágneses mező erősségét nem mérik. Az utas köteles benyújtani a szállítandó mágneseket meghatározó műszaki dokumentációt vagy a gyártó igazolását, amely igazolja, hogy a mágnesek megfelelnek a megengedett határértékeknek. Ellenkező esetben a mágneseket kizárják a szállításból.”
Az alkalmazott bocsánatot kért tőlem, hogy hosszú ideig nem válaszolt. A korábbi e-mailek a spam levelek közé kerültek, és véletlenül fedezték fel őket a mappa tisztítása közben. Nem kívánta, hogy a nevét közzétegyem.
Tanács
Ha megpróbálja a mágnest felvinni a repülőgép fedélzetére, valószínűleg felengedik. Nem azért, mert a mágnesek ne lennének veszélyesek, hanem azért, mert a repülőtéri személyzet nem ismeri a biztonsági előírásokat.
A pozsonyi repülőtér szerint az erős mágnesek befolyásolhatják a repülőgép navigációs funkcióit. A Nemzetközi Légi Közlekedési Szövetség (IATA) szintén veszélyes tárgynak tekinti a mágneseket.
Ezért nem ajánlom felvinni a mágneseket a repülőgépre. Én sem vittem a mágnest magammal a pozsonyi harmadik repülésemre.
Egyenlőre nincs megjegyzés. Legyen az első!